
146 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

AZERBAIJAN

It was a year of arrests, harassment, and lawsuits with excessively high 

fines for journalists. With eleven imprisoned in 2012, Azerbaijan remained 

one of top 10 global jailers of the press.



147

introduction

AZERBAIJAN

I

OVERALL 

SCORE: 

1.83
A

ZE
R

B
A

IJA
N

It was a year of arrests, harassment, and lawsuits with excessively high fines for journalists. With eleven 

imprisoned in 2012, Azerbaijan remained one of top 10 global jailers of the press. Journalists work under 

restrictions and constant harassment. Crimes against the press are poorly investigated. At least 60 reported 

cases of violence against journalists were logged, and many more unreported due to fear of further 

reprisals. Another 35 lawsuits were filed against media outlets. Libel remains a criminal offense. Access 

to public information is a struggle. Press enquiries are delayed or ignored altogether. In many areas, the 

government of President Ilham Aliyev, who took over the job from his father, appeared to be cracking 

down on the press.

An impressive number of over 5,000 TV channels, radio stations, and newspapers does not translate into 

a pluralism of views. Broadcast media, including Public broadcaster ITV and state-owned AzTV, are under 

the strict control of the government. Only one TV station, ANS, provides anything approaching balanced 

reporting, but it struggles to attract revenue due to selective advertising by risk-averse companies in the 

market. Newspapers that are critical of the government are struggling with court-imposed fines. 

In 2012, parliament further restricted public access to information by banning information about 

registration and ownership of commercial companies in Azerbaijan. Independent experts criticized this as 

a step backward, at a time when the country has made public commitments to become more transparent. 

Self-censorship is widely practiced. Journalists don’t feel that law enforcement and juridical systems can 

secure them. Suspect investigations of crimes against journalists further contribute to the feeling of 

impunity among enemies of the free press. 

In contrast, Internet media is gathering momentum. In 2012, Internet users reached more than 3.6 million, 

about 40 percent of the population. In the absence of freedom in the traditional media, blogs are used to 

comment on political developments, and YouTube to post videos showing mass protests and crackdowns 

at rallies.

In the absence of any advertising, the government continued to offer news outlets grants through its newly 

established State Council to Support the Media. Observers say newspapers, barely surviving, are reluctant 

to lose this newfound source of income. 

While the Ministry of Communications and Information Technologies lowered online service tariffs, 

Internet still remains expensive compared to neighboring countries. Azerbaijan’s Internet access and digital 

broadcasting are expected to increase with the country’s first telecommunications satellite, to be launched 

into the orbit in 2013. 



148 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Change since 2012
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2013: overall average scores

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Azerbaijan 1.83
bb Kazakhstan 1.82
cc Kyrgyzstan 1.78
□□ Macedonia 1.54
cc Russia 1.54
□□ Serbia 1.92
□□ Tajikistan 1.67
□□ Ukraine 1.72

□□ Albania 2.21
bb Armenia 2.12
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

cc Bulgaria 2.09
□□ Croatia 2.44
bb Georgia 2.15
bb Kosovo 2.46
bb Moldova 2.42
cc Montenegro 2.23
cc Romania 2.15bb Turkmenistan 0.44 □□ Uzbekistan 0.69 □□ Belarus 1.09

AZERBAIJAN at a glance

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: AZERBAIJAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

1.
94

1.
74

1.
66

1.
92

1.
80

1.
60 1.
68

1.
67

1.
94

1.
85

1.
78

1.
72

1.
71

2.
15 2.
18

1.
44 1.

62
1.

31 1.
51

1.
35 1.

60 1.
79 1.

90 1.
93 1.
98

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

GENERAL

>> Population: 9,590,159 (July 2013 est., CIA World Factbook)

>> Capital City: Baku

>> Ethnic Groups (% of population): Azeri 90.6%, Dagestani 2.2%, Russian 
1.8%, Armenian 1.5%, other 3.9% (1999 census, CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 93.4%, Russian Orthodox 2.5%, 
Armenian Orthodox 2.3%, other 1.8% (1995 est., CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Azerbaijani (Azeri) 90.3%, Lezgi 2.2%, 
Russian 1.8%, Armenian 1.5%, other 3.3%, unspecified 1% (1999 census, 
CIA World Factbook)

>> GNI (2011-Atlas): $48.519 billion (World Bank Development Indicators)

>> GNI per capita (2011-PPP): $8,960 (World Bank Development Indicators)

>> Literacy rate: 99.8% (male 99.9%, female 99.7%) (2010 census, CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Ilham Aliyev (since October 31, 2003)

MEDIA-SPECIFIC

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 36 
dailies, 100 weeklies, 85 monthlies; Radio stations: 9 AM, 17 FM; Television 
stations: 23 (9 broadcasting nationwide, 14 regional)

>> Newspaper circulation statistics: Most widely read publication is the 
opposition newspaper Yeni Musavat

>> Broadcast ratings: Top three television stations: ANS-TV, Azad TV, and 
Khazar TV (AGB/Nielsen)

>> News agencies: Turan, Trend, APA, Day.Az, and 1news.az (all private); 
Azertac (state-owned)

>> Annual advertising revenue in media sector: Newspapers: about $1 
million; Television: approximately $30-$40 million (figures are not publicly 
released)

>> Internet usage: 2.42 million (2009 est., CIA World Factbook)



149AZERBAIJAN

Objective 1: Freedom of Speech

Azerbaijan Objective Score: 1.80

Azerbaijan’s constitution guarantees freedom of speech, 

media and other basic human rights. Article 50 of the 

Constitution states this explicitly, codifying that “everyone 

is free to seek, acquire, transfer, prepare, and distribute 

information.” On June 12, 2012, this article underwent 

important changes as the parliament voted to restrict public 

access to information about registration and ownership 

of commercial companies in Azerbaijan. The adopted 

amendments curtail information about the owners’ 

charter capital and other corporate data. As a result of the 

amendments, the tax authorities scrapped the ownership 

information of corporations it had on its website that 

journalists could use.

The panelists characterized the new amendment as a step 

backward. In their view, at a time when the country has 

pledged to become more transparent, the amendment was 

clearly meant to make it difficult for journalists to reveal 

who was behind local and foreign assets. Media lawyer 

Alasgar Mammadli argues that new reading leaves space 

for maneuver and falsification. “Before everyone knew 

what the limitations to access to commercial information 

were. The new ones are abstract. Terms like ‘national, 

economic, financial, and other interests’ can be interpreted 

in many ways.”

Media expert Zardusht Alizade believes that the amendment 

is designed to better protect information on the commercial 

profits of the ruling elite. “There are areas that the 

Azerbaijani public should not know anything about—these 

are the business and oil profits [of the ruling elite] and how 

these profits are used. Those at the top of the hierarchy can 

not only not be criticized in the media, they may not even 

be discussed.” 

Azerbaijan remained infamous for the number of arrested 

journalists. According to the Media Rights Institute, eleven 

journalists were sentenced to prison in 2012. The president’s 

New Year’s Day decree pardoned two journalists, while 

seven remain behind bars. The trend of imprisoning 

journalists for charges other than libel continued. Chief 

editors Avaz Zeynalli of Khural newspaper, Nijat Aliyev 

of Azadxeber.org, Hilal Mammadov of Talishi Sado, and 

Araz Quliyev of Xeber44.com were arrested on charges 

of treason, corruption, hooliganism, abuse of power, and 

others. Regional Khayal TV journalists Vugar Qonaqov and 

Zaur Quliyev were arrested for posting a YouTube video 

featuring local governor’s speech that was alleged to have 

sparked public disorder. Journalist Faramaz Novruzoglu 

was sentenced to four and a half years in jail on charges 

of inciting mass disorder via social media. Novruzoglu 

said he did not own the Facebook page in question and 

that the charges were fabricated. Most of these arrests 

were widely seen as retaliation for press reports critical of 

the government. 

Crimes against journalists were poorly investigated. 

According to the Media Rights Institute, in 2012 there were 

60 reported cases of violence against journalists. In none of 

these attacks were the perpetrators punished. The blackmail 

of female investigative journalist Khadija Ismayilova 

demonstrated the lengths the authorities will go to silence 

critical press. When Ismayilova, radio host for Radio Free 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

“There are areas that the Azerbaijani 
public should not know anything 
about—these are the business and 
oil profits [of the ruling elite] and 
how these profits are used,” Alizade 
commented. “Those at the top of the 
hierarchy can not only not be criticized 
in the media, they may not even 
be discussed.” 



150 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Europe/Radio Liberty’s Azeri service, received a threatening 

message and intimate photos of her taken by a hidden 

camera, she took the matter to the General Prosecutor’s 

office. But before an investigation was launched, the 

intimate video was released online. The incident showcased 

that journalists are not only followed and their phones 

tapped, but that that they were not safe even in their 

own bedrooms. 

Many incidents of attacks and other forms of intimidation 

go unreported as journalists fear further repressions, 

especially against family members. No progress was made 

in the unsolved murder cases of prominent journalists Elmar 

Huseynov in 2005 and Rafig Taghi in 2011. 

Habib Munteziri is a successful Internet activist based 

in Germany, whose YouTube channel enjoys the highest 

popularity ratings among Azerbaijani subscribers. Munteziri 

said he receives many videos from individuals who fear 

posting the content themselves. Asked whether he would do 

his job while based in Azerbaijan, he said he probably would 

not. “My biggest dream is to visit the grave of my mother, 

who died two years ago. I want Azerbaijan to be a county 

where youth activists like me can go back and lay flowers on 

their mothers, regardless of their personal political views,” 

he said. 

Lawsuits with unrealistically high fines are another way 

to pressure the free media. Altogether 35 lawsuits were 

compiled against media organizations for libel and other 

charges. As in the past years, the majority of the suits were 

filed against the most critical opposition newspapers, Yeni 

Musavat, Azadlig, Khural and others. Azadlig newspaper 

ended 2012 with a tally of 62,000 AZN ($79,000) in court 

fines. For Yeni Musavat, it was a year of battles with 

high-ranking government officials and their relatives, 

including Emergencies Minister Kamalladdin Heydarov’s 

family company Gilan, Transportation Minister Ziya 

Mammadov’s son Anar Mammadov, President Ilham Aliyev’s 

brother Jalal, Defense Minister Safar Abiyev and six of his 

generals, and the border service head Elchin Qulliyev. Rauf 

Arifoglu, editor-in-chief of Yeni Musavat, considers that 

the biggest challenge for Azerbaijan’s newspapers is the 

fact that courts are not free and are ‘totally dependent on 

executive power.’ “We cannot win any of these cases. No 

matter who files against us and who is right or wrong, we 

lose all of the lawsuits. And newspapers are obliged to pay 

ridiculously high fines,” he lamented. 

Licensing for broadcast media remained political. The 

National Television and Radio Council (NTRC) remained 

nominally in charge of licensing, though it is widely seen 

as an implementing instrument of the president’s office. 

On December 2012, NTRC granted frequencies to the first 

regional radio channel in Azerbaijan. The winner of the 

tender, Kapaz TV and Radio Company, is to open first radio 

station outside of capital, Baku, based out of the western 

city of Ganja. While the opening of new radio stations in the 

regions was welcomed, however, the conduct of the tender 

was rather hasty, not providing sufficient time for potential 

competitors to apply and therefore was not seen as credible.

The panelists agreed that NTRC was often seen intervening 

in editorial and commercial choices of broadcast companies. 

For instance, on NTRC demanded that all marriage shows be 

pulled from television due to the supposedly improper moral 

values these programs were publicizing. It wasn’t clear how 

the demand was legally substantiated. On May 2012, NTRC 

has successfully stopped broadcast of all foreign TV shows 

on Azerbaijan’s national television channels. There was no 

written decision made public by NTRC, however, all national 

TV stations received a letter by the Council saying that 

starting from May 1, all the stations that are still running 

foreign TV series will be fined. It is believed that the act was 

designed to curb foreign influences. Even popular TV shows 

from Turkey, with which Azerbaijan has close strategic, 

linguistic, and cultural ties, were banned. Media lawyer 

Mammadli opined that NTRC’s act was illegal. “It is illegal 

to impose such a restriction on television stations. NTRC can 

intervene in cases of pornography, racial, religious and other 

forms of discrimination, but it has no authority to tell TV 

channels what shows they can and cannot broadcast. It is a 

gross violation of law.” 

In contrast with broadcast media, registration of print media 

was easier. The process required the submission of a letter to 

the Justice Ministry identifying its chief staff and providing 

an overview of the new media outlet. The newspaper and/

or magazine can be started in five days of the submission 

of the letter. Azerbaijani print media continued to enjoy 

a VAT exemption for production and distribution. MP 

Rasim Musabyaov characterized print media registration as 

“exemplary.” “No licensing required, anyone can open his 

or her paper in a matter of days,” he claimed. However, all 

panelists agreed that there was a stark divide between print 

and broadcast media in Azerbaijan.

“My biggest dream is to visit the grave 
of my mother, who died two years 
ago. I want Azerbaijan to be a county 
where youth activists like me can go 
back and lay flowers on their mothers, 
regardless of their personal political 
views.” said Munteziri 



151AZERBAIJAN

Well-known media expert Zardush Alizade considers that the 

reason the government keeps strict control over television, 

but has liberated the registration of print media, is because 

the latter has incomparably lower reach level. Circulation of 

the majority of newspapers ranges between 500–5000. The 

most popular newspaper, Yeni Musavat reaches its highest 

circulation of 12,000–15,000 in the elections period. 

Libel remains a criminal offense in Azerbaijan despite media 

rights activists’ efforts to decriminalize it. MP Musabeyov 

confirmed to the panel that new draft law on Defamation 

and Libel was still in the parliament, but he also sided 

with the majority of parliament that it was too early to 

decriminalize libel. “I myself am a former member of 

Press Council Committee, investigating complaints against 

newspapers. What would you do to ‘journalists’ who uses 

their press ID to blackmail innocent people?” he asked. 

Apparently due to negative international attention, 

journalists are imprisoned for charges other than libel. In the 

past couple of years, journalists were jailed on charges such 

as illegal possession of narcotics, weapons, hooliganism, 

treason, terrorism, instigating public turmoil, and others. 

Independent observers say most of these cases were 

politically motivated. 

Access to and use of international information sources 

is nearly unobstructed except days of remembrance 

of late president, and father of the current president, 

Heydar Aliyev, and some national days of mourning, like 

Remembrance Day (January 20). On these days broadcast 

of foreign channels by many cable companies is halted. 

Otherwise, over the past year no foreign news outlet was 

blocked, filtered or otherwise restricted. Journalists were 

able to use internal and external media sources. 

Access to public information remains problematic. 

Government entities do not feel themselves accountable 

to press. Press enquiries are delayed or ignored altogether. 

These barriers to obtaining verifiable information leads 

to journalists publish rumor, conjecture, and unverifiable 

information from anonymous sources. Journalist Jahan 

Aliyeva says that no matter how many press enquiries you 

send using email, fax, letter, followed by phone calls, your 

enquiry is dealt with only if you have personal contacts. 

Military forces and law-enforcement agencies are the 

hardest to obtain information from. In 2012, the Ministry 

of Defense used various methods to pressure independent 

media not to make public news about non-combat deaths in 

the army. Relatives of dead soldiers approached news outlets 

claiming that their children did not die due to natural 

causes, but claiming that they were killed, or beaten to 

death. There is no mechanism in place for civilians, including 

parents, NGOs, and journalists, to investigate these deaths. 

Journalists are not allowed into the army units to conduct 

independent investigations. The press service of the Ministry 

of Defense claims that commissions comprising military and 

public officials are set up with regard to each of the cases 

of abuse and death. But it was not possible to identify who 

was on these commissions, if there really were any. Human 

Rights Ombudsman Elmira Suleymanova also admitted to the 

press that she had no authority to access military units. 

The Public Chamber at the Penitentiary Service of the Justice 

Ministry is doing a somewhat better job. The Chamber 

consists of ten members, most of whom are accessible to 

the public. The head of the Chamber, a parliamentarian 

and former rights activist Chingiz Ganizade, responds to 

media enquiries with regard to access to prisoners and 

their problems. 

The state and public media generally enjoys better access 

to information than those working for independent and 

pro-opposition media. For instance, an independent Turan 

news agency reporter has a smaller chance of getting 

into an official or state event than colleagues from 

pro-government Trend or APA news agencies. Among 

government representatives, journalists identified Ali 

Hasanov, director of the Public Political Department of 

the President’s office, as the most accessible official to the 

press. Ali Hassanov’s exclusive interviews often appeared 

in the leading opposition daily Yeni Musavat. Interviews 

with government ministers were rare. Ministers preferred 

standing press briefings opportunities to in-depth exclusive 

interviews. President Aliyev continued his policy of granting 

interviews to foreign journalists only. No local journalist 

had a sit-down, one-on-one interview with the president to 

challenge him on domestic policy issues. 

The perception of media freedom varied. MP Musabeyov 

considers that Azerbaijani news outlets may not seem as 

free as US ones, but are way ahead of neighboring Central 

Asian countries. “Take our opposition newspapers, they 

can say whatever they want and they have been enjoying 

this freedom for a long time,” he said. Arifoglu considers 

that freedom of media was not something guaranteed by 

“We cannot win any of these cases. 
No matter who files against us and 
who is right or wrong, we lose all 
of the lawsuits. And newspapers are 
obliged to pay ridiculously high fines,” 
Arifoglu lamented. 



152 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Azerbaijani constitution and they have to “pay a high price” 

to maintain it.

Entry into the journalism profession is free and does not 

require special licensing. The Media Council issues press 

cards to practicing journalists but it is for the purpose of 

facilitating attendance at events only. The panelists felt 

that introducing some kinds of filters for the journalism 

profession would not hurt if they were approved by 

the press community and served to the increase of 

professionalism of journalists, rather than hinder their work. 

Objective 2: Professional Journalism 

Azerbaijan Objective Score: 1.85

Fair and objective reporting remains one of the major 

challenges of the Azeri media. Only a few media outlets 

are considered to be offering objective news. According 

to reporter Farid Qahramanov, political affiliation of news 

organizations is the reason why so many of them fail to 

refrain from bias. Government-sponsored media is used for 

propaganda purposes and is often engaged in personal 

attacks on opposition leaders. Similarly, pro-opposition 

media also falls short of independent reporting, covering 

stories from their prism of political interests. The difference 

is that the political opposition has fewer resources, using 

newspapers only, whereas government has the advantage of 

seven national television stations it keeps under its control. 

Only a few independent outlets try to pursue a policy of 

balanced reporting, airing views of all sides.

Editorial teams are known to have blacklists of people 

they are not supposed to interview or even mention. This 

further complicates journalists’ ability to conduct objective 

reporting, as the lists include think tanks and political, 

economic, and social experts. For example, all television 

stations are known to have blacklisted opposition leaders Isa 

Gambar and Ali Karimli at the request of the government. 

While blacklists and selective reporting are characteristic 

for all media outlets except a few independent ones, 

Qahramanli considers that news agencies are generally 

doing a better job in adhering to professional standards. 

“News agencies are doing better job because they target 

not only local, but also foreign audiences. It is harder to 

make absurd statements when you are read elsewhere,” 

he argued. 

All news organizations in Azerbaijan share a basic journalism 

code of ethics. The code has been further improved 

under the auspices of OSCE and Press Council. However in 

day-to-day business only a few media outlets truly pursue 

ethical journalism. Many media managers simply remain 

unconvinced that they need ethical guidance. 

Self-censorship is widely practiced. Journalists don’t feel 

that law enforcement and judicial systems can protect them, 

which aggravates this situation.

Zardusht Alizade argued that in the 1990s, while still under 

official censorship, the Azeri media was more free, as there 

were no attacks against journalists for the work they do. 

Arifoglu also admits that self-censorship among journalists 

is a reality. “Every journalist has this question in their mind: 

What will happen to me if I speak to this person or write 

this piece? And there is a reason for this. Journalists in this 

country have been killed, stabbed, kidnapped, and beaten. 

The editor-in-chief of Azadlig newspaper had to take his 

family out of the country. These threats are out there for all 

of us—from reporters to investigative journalists and chief 

editors, like myself,” he said. Arifoglu says that he warns his 

journalists to gauge every word they use, as he will not be 

able to protect them if they find themselves in trouble. 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

According to Arifoglu, “Every journalist 
has this question in their mind: What 
will happen to me if I speak to this 
person or write this piece? And there 
is a reason for this. Journalists in this 
country have been killed, stabbed, 
kidnapped, and beaten.” 



153AZERBAIJAN

The situation is even more critical in the regions. Executive 

authorities in the regions intervene with editorial policy 

of news outlets, from pressuring them to change reports 

to completely withdrawing their stories even during live 

broadcasts. Reporter Ulvi Telmansoy said, “It is not like 

media is sympathetic or loyal to the government. They are in 

their pocket. The authorities can turn the story upside down 

or completely kill it.” Nakhchevan Autonomous Republic, 

an exclave located between Armenia and Iran, remains 

a place where no independent journalist can set foot, or 

are accompanied everywhere they go until they leave. No 

independent news organization succeeded in opening a 

correspondent bureau in Nakhchevan, and therefore there is 

very little, if any, information flow coming out of the region 

as to what is going on there. 

The panelists agree that public opinion has little effect on 

developments in the country. Many investigative research 

pieces, no matter how professionally done, fail to make 

impact and change things. Media criticism rarely gets 

feedback as public officials do not consider themselves 

accountable to the public. Media projects coordinator Tarana 

Tarverdiyeva recalls research revealing the bureaucracy has 

no limit as to how much can be spent for purchase of service 

cars for government officials, and that one vehicle could cost 

as much as several hundred thousand dollars in taxpayer 

money. The contrast was absurd: Hundreds of thousands 

for one car at a time when minimum wage in the country is 

93.50AZN ($119) per month. As shocking as it was, she says, 

no government entity bothered to provide feedback—to 

admit, deny, or try to rectify it. 

Mass protests in the northern town of Quba on March 1 

highlighted friction between traditional and new media, 

which further deepened in 2012. None of the seven national 

TV channels ran any footage from Quba, fearing sparking 

an Arab Spring-style revolt in Azerbaijan. National television 

stations completely ignored the story, as demonstrators 

burned down the residence of the local governor 

demanding his resignation and were met by police, who 

fired tear gas and rubber bullets against the protesters. 

While the governor was forced to resign following the 

mass disorder, the only people imprisoned for inciting mass 

disorder by the were journalists from local TV. Khayal TV 

Executive Director Vugar Gonaghov and Editor-in-Chief 

Zaur Guliyev were imprisoned for posting a YouTube video 

featuring the governor’s speech, where he insulted local 

residents for “selling out” their properties, followed by 

pictures of his several luxurious properties in Guba. The 

video went viral on the Internet and is believed to have 

triggered public outrage. 

Alasgar Mammadli believes that the way the Quba events 

were handled, with no one punished except online video 

posters, sent a very important message to the public and 

Internet community that that individuals exposing public 

officials will be tracked down and jailed. 

Pay levels for journalists differ substantially depending on 

where they work. Absence of advertising revenues due to 

political barriers make it difficult for newspapers to offer 

good salaries. In general, journalists’ income is very low. 

Journalists belong to the least-paid caste of society. Many 

reporters are paid honoraria for stories and struggle to make 

ends meet. Media expert Jahan Aliyeva believes that lack of 

highly-paid mature political commentators is not incidental. 

“Ironically, the more mature and experienced you get, the 

higher is the likelihood that you will be forced to leave the 

business, because you are seeing as representing threat to 

the authorities with your independent and comparative 

thinking.” Interestingly, state-sponsored programs offering 

free tuition to Azerbaijani youth overseas and in Western 

countries has never offered journalism studies, another 

indicator of the government’s policy to prevent the “import” 

of Western-style journalism into Azerbaijan. 

Outflow from journalism careers is high. The emergence 

of oligarch-sponsored media outlets and commercial 

entities makes it more difficult to keep journalists in their 

workplaces. News outlets affiliated with oligarchs offer 

better salaries and therefore end up hiring well-trained, 

poorly-paid journalists. Many journalists choose better pay 

conditions over the opportunity to do real journalism. 

The Azeri public continued to debate the growing number 

of low-quality entertainment programs on television. 

Most-criticized live shows such as live marriages and social 

interest shows, such as those that search for lost loves, 

enjoyed the highest ratings. Zardush Alizade considers that 

it is indicative of the “low level of the Azeri audience,” 

arguing, “It is impossible to interest the Azeri audience [with 

intellectual programming]. They are indifferent to world 

developments, are poorly educated, and have no interest 

in the outside world whatsoever. All they want to watch is 

celebrity gossip and television stations meet this demand.” 

Alasgar Mammadli believes that the 
way the Quba events were handled, 
with no one punished except online 
video posters, sent a very important 
message to the public and Internet 
community that that individuals 
exposing public officials will be tracked 
down and jailed.



154 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Among television channels, the panelists said that ANS, 

Khazar TV and Public Television are seen as offering 

some quality niche reporting. Among radio options, 

US-government sponsored RFE/RL offers quality daily news 

and investigative reports on issues like lack of rule of law, 

mismanagement and corruption. Among newspapers, 

Yeni Musavat, Zerkalo, Ekho, Azadlig and to some extent 

525 Gazet are considered the most popular for their 

niche reporting. 

Investigative reporting is gathering momentum in 

Azerbaijan. In 2012, several international organizations 

sponsored journalist competitions for research on 

corruption, mismanagement of oil profits, and failing 

governance. Due to the media situation in Azerbaijan, with 

all television channels under the government’s control, these 

research projects were not able to grasp the attention of the 

wider public as they were published mostly in opposition 

newspapers with minor circulation. 

The rift between traditional and new Internet media further 

deepened in 2012. New media used its “just-in-time” ability 

to its advantage, proving to be the most effective channel 

when covering breaking news like mass events, protest 

rallies, and other issues censored by traditional media. For 

instance, all national television stations ignored the story of 

dozens of people being evicted from their homes to make 

way for a new concert hall in the capital Baku that would 

host Eurovision Song Contest. Social media and Internet 

activists did a better job informing the public of the eviction 

operation by updating their stories with amateur videos and 

photos from the scene. Traditional media’s stories on the 

eviction in the come-up of the Eurovision Song Contest were 

considerably late and censored to reflect the government’s 

version of events. 

Objective 3: Plurality of News 

Azerbaijan Objective Score: 2.18

With around 5,000 media outlets registered with Justice 

Department, there is no lack of media outlets in Azerbaijan, 

however, the plurality of views remains problematic. Political 

affiliation and lack of independent editorial policies are the 

major reasons why media outlets fail to provide alternative 

views. Public Television and state-run AzTV were used as 

government’s propaganda tools, which the panelists agreed 

failed to cover issues of public concern. 

“[State-run television] only serves the authorities and issue 

the government’s propaganda line,” asserted Alizade. “They 

provide only coverage of the authorities, while completely 

ignoring the public.”

When a bribery scandal, later known as Gulergate, 

surfaced around one of the most influential ruling YAP 

party members, Guler Ahmadova, started, public-funded 

news organizations faced a dilemma as to how cover the 

story. Filmed by a hidden camera, the video discussed a $1 

million bribe for a seat in the parliament, and went viral 

in social media. Apart from high-level corruption in the 

country, the video has also evidenced that there was a list of 

parliamentarians-to-be in advance and it was pre-approved 

by the President himself. Nearly all television networks, both 

state and private, altogether ignored the corruption scandal 

until an official reaction from the Prosecutor Office a couple 

of weeks later was issued.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

“Ironically, the more mature and 
experienced you get, the higher is the 
likelihood that you will be forced to 
leave the business, because you are 
seeing as representing threat to the 
authorities with your independent and 
comparative thinking”, said Aliyeva.



155AZERBAIJAN

Hebib Muntezir, the Internet activist based in Berlin, says 

he is thankful that there is Internet, otherwise the scandal 

wouldn’t have become public. Hebib himself also posted 

all the videos released on the case. “If not for the Internet, 

the public would have never learned all this, because all 

the national TV stations, except [private] ANS, completely 

ignored the story. The scandal showcased that in sensitive 

and life-changing issues the public relied on the new media 

and opposition newspapers with their minor circulation,” he 

argued. Foreign based Azeri-language media, including BBC 

Azeri, VOA Azerbaijani and RFE/RL Azeri service reports also 

helped to fill the gap. Interestingly, when Guler Ahmadova 

was deprived of her deputy status and lost support among 

the ruling elite and ultimately its media support, she also 

chose to speak to the audience via her own Facebook page.

Among newspapers, Zerkalo, Ekho and Express are seen 

as the only dailies offering wide spectrum of political 

viewpoints. Among TV stations, ANS TV was cited as making 

some attempts at pluralism. However, the panelists hedged 

their praise, as the outlet has been shut down several times, 

most recently on November 24, 2006, after the rigged 

parliamentary elections. “ANS has not been the same,” 

considers Habib Muntezir. “I have been watching it for long. 

It compromised its independence considerably.” 

In 2012, ANS political special Achig Sohbet (“Open Talk”), a 

televised debate, hosted political leaders labeled as ‘radical’ 

opposition and blacklisted for decades, including Sardar 

Jalaloglu, Panah Huseynov, Mirmahmud Fattayev, Igbal 

Agazade, Etibar Mammadov and others. The opponents 

debated issues of fair governance, human rights record, 

challenges of political opposition and other serious issues. 

The debate was taped and broadcasted next day. Media 

expert Gulu Mammadov called the debates “the rare 

exception” in the Azeri media offering pluralism of views. 

Sevinj Osmanqizi, moderator of the MSI panel and of these 

debates, admitted that their biggest challenge was to bring 

the ruling YAP party to a dialogue with the opposition. 

“They [YAP] are not used to being challenged. It was hard 

to get them face-to-face and talk. They all seemed to have 

boycotted the debate.” 

In 2012, a couple of new wire services entered the market. 

Journalist Jahan Aliyeva says that while there was a lot 

of public expectation that new agencies would offer 

fresh looks at events, some of them proved to be poorly 

sourced and offering gossip instead of news. “Qafqazinfo 

is nothing but gossip. They turn private conversations or 

Facebook chats into a story, making vague references like ‘as 

people close to events say.’ This is not serious.” In general, 

Azerbaijan’s news agencies are subject to less pressure from 

authorities than television, radio, and the printed press. 

All broadcast media outlets produce their own news 

programs. ANS and Khazar TV remain leaders for their 

news programs. Khazar TV continues to enjoy its popular 

Turkish-style presentation of news, accompanied by music 

and generous graphics, but lacking in-depth analysis. Public 

TV news was seen as improving its news programming, but 

was still seriously lagging behind in editorial content due 

to its failure to offer fair and objective news. No opposition 

leaders or dissident thinkers appeared on Public TV news 

throughout the year. Public TV boosted its profile during 

the Eurovision Song Contest, which Azerbaijan hosted 

on May, as it was the official partner of the European 

Broadcasting Union. 

Transparency of media ownership remains problematic. 

Among commercial television stations, only ANS TV’s 

founding ownership is clearly indicated on its web site. 

“Everyone knows that Vahid Mustafayev is the main owner 

of the ANS TV, while Mir Shahin and Seyfulla Mustafayev 

have minor stakes,” said Mammadli. “But who is behind 

ATV, Lider TV, or Space TV is all based on assumptions.” 

It is believed that president’s sister Sevil Aliyeva, currently 

residing in England, is the owner of Space TV. Similarly, 

Adalat Aliyev, cousin of the president, is believed to be 

backing Lider TV. 

ATV’s ownership is completely opaque. For many years 

the current Diaspora Minister Nazim Ibraimov and his 

businessmen brothers were running the company and were 

considered to be its co-owners, along with two high-ranking 

officials from the President’s office. However starting from 

December 31, 2011 the company experienced problems. 

It was heavily rumored that ATV’s troubles started when 

the broadcast of President Ilham Aliyev’s New Year were 

interrupted by the appearance of the cartoon character 

Shrek appeared on the screen. Following the incident, 

brothers Taghi and Namig Ibrahimov were forced to leave 

the company after several months of constant denial that 

there were no changes in the management of the company. 

In mid-May, former general director of Lider TV Vugar 

Garadadagli assumed his duties as the new general director 

of ATV. But it was not clear what changes took place with 

regard to official ownership of the company. The incident 

“[State-run television] only serves the 
authorities and issue the government’s 
propaganda line,” asserted Alizade. 
“They provide only coverage of the 
authorities, while completely ignoring 
the public.”



156 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

was also seen as a message to all the other television 

channels that any disloyalty will not be tolerated.

Internet use is rising fast in Azerbaijan. In 2012 Internet 

World Stats estimated the number of internet users at 

more than 3.6 million, representing about 40 percent of 

the population. Taking advantage of this growth and in the 

absence of free traditional media, freedom-loving youth use 

blogs to comment on political developments, and YouTube 

to post videos showing mass protests and crackdowns.

Hebib Muntezir considers that while web sites are not 

blocked as much as they used to be, the government 

continues to persecute individual activists. Internet activists 

who call for protest actions are tracked down and arrested. 

Most Azerbaijani bloggers use Wordpress and Blogspot 

as platforms. Among the political opposition, Musavat 

party leader Isa Qambar and People’s Front of Azerbaijan 

Party leader Ali Karimli are known for their popular blogs. 

President Ilham Aliyev has Facebook and Twitter accounts. 

Many parliamentarians and other public officials are also 

starting to use social media. 

While some bloggers like Adnan Hajizade have established 

themselves for their insightful and mature blogs, many 

of the bloggers were described as amateurs. Forums and 

comments sections contain a lot of offensive language 

and comments of low intellectual quality. Hebib Muntezir 

considers that absence of debate environment in the country 

contributed to it. 

“I am not ashamed to admit it—the intellectual level of 

Azebaijani internet user is very low. I myself can not read 

comments on Azeri videos, even under my own videos. 

There is so much cursing and insult there,” said Habib 

Munteziri. “What is it indicative of? I think the reason for 

this is that an Azerbaijani citizen is not brought up in the 

environment of civil debates and public discussions. They do 

not know how to interrelate. And they are not used to being 

tolerant to differing points of view. I blame Azerbaijan’s 

television channels for failing to nurture such environment 

as well.” 

In order to prevent live broadcast ‘surprises,’ television 

channels prefer to tape most of their programs. For 

instance, it is believed that state-sponsored AzTV pre-tapes 

all its programs except the news, whose scripts have to be 

approved in advance. 

Objective 4: Business Management

Azerbaijan Objective Score: 1.35

Only a few media organizations are run as businesses; most 

newspapers were set up for political or personal interests. 

Many parliamentarians have their own newspapers and 

news outlets that they steward to publicize their views. 

These news outlets easily get advertising because of the 

political connections of their owners. 

Some news outlets are set up in order to counter 

the opposition organs. For instance, the design of 

pro-government politician Hafiz Hajiyev’s newspaper 

Muasir Musavat is identical to pro-opposition Yeni Musavat 

newspaper. It is done on purpose in order to confuse new 

readers, Arifoglu believes. Shortly after the registration the 

Women’s Journalists’ Union, which convened and moderated 

this MSI panel, a pro-government organization was set up 

with nearly identical title of Women Journalists’ Association. 

There are no set boundaries between advertising and media 

owners. Even though duties and obligations are laid out in 

signed agreements, private companies often abuse their 

status as advertisers and intervene in the editorial policy 

of the media organizations. They threaten not to renew or 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.

“ANS has not been the same,” 
considers Habib Muntezir. “I have been 
watching it for long. It compromised 
its independence considerably.”



157AZERBAIJAN

even withdraw their advertising if a media outlet runs a 

story criticizing them. 

Selective advertising placement remains a major reason for 

poor business performance of media outlets. Advertising, by 

and large, bypasses both independent and pro-opposition 

media. There is no way for independent outlets to survive 

on their own as advertising distribution is strictly political. 

No opposition-affiliated outlet receives advertisements, 

indicating that there is control over the placement 

of advertising.

Advertisements are placed based on political considerations 

and business and family ties, rather than market principles. 

Arifoglu says that, despite a letter addressed to the 

president requesting action, and a follow-up meeting with 

his aide Ali Hasanov, nothing has changed in the advertising 

sector. He recalls a potential advertiser telling him that all 

the newspapers getting ads should be on the list approved 

by the president’s office. “I didn’t realize it was such a big 

problem and was handled in such a centralized way. All our 

efforts are in vain. Only new websites belonging to oligarchs 

place their ads in our newspaper. Their purpose is to use the 

high audience of ours to quickly enter the market. We know 

that they are using us for this reason. But without them our 

advertising revenues are zero.” Yeni Musavat is one outlet 

that has to sustain itself on sales of copies only. Similarly, 

other pro-opposition outlets also struggled to make ends 

meet in the absence of any advertising.

Internet banking is not developed in Azerbaijan. Many 

Internet users either do not use, or are not familiar 

with, Internet banking, PayPal, and other options for 

monetization online. 

According to the law on mass media, advertising in 

television may not exceed 15 minutes per hour of airtime. 

In newspapers advertising may not exceed 40 percent of 

column space. In practice, however, few print media outlets 

are able to exceed 30 percent, and independent newspapers 

struggle to reach 10 percent. 

In the absence of any advertising, the government continued 

to offer outlets grants through its newly-established State 

Council to Support the Media. Officials argued that the 

mechanism worked well and the editorial independence 

of media organizations receiving grants from the state 

does not suffer. However, journalists themselves admitted 

that newspapers, struggling to survive, are willing to risk 

compromising themselves to receive grant income from 

the Council.

Media expert Zardusht Alizade criticized the State Council’s 

promises to build free housing for journalists. “Why not 

let newspapers flourish so that journalists can buy those 

apartments themselves? Many journalists have become 

completely loyal in order to ‘win’ those lucky apartments.” 

Noting that the apartments, promised two years ago, are 

still not ready, Alizade said: “The longer they take to be 

built, the more loyal press will be.”

In 2012, the number of newspapers and news agencies 

receiving grants and awards from the State Council to 

Support Media grew. The Council gave out grants on 

occasions like New Year’s, the spring holiday Novruz, and on 

National Press Day. Only a few independent media refrained 

from applying for awards and gifts. Over 100 editors-in-chief 

and senior reporters received awards, medals, cash, and gifts 

from the Council.

Advertising agencies are developing, but in general, 

advertising remains one of least transparent sectors. Projects 

advocating human rights and democracy, investigative 

reporting, political debates, and analytical journalism have 

no chance of getting commercial sponsorship. Advertisers 

want to make sure media projects are nonpolitical and 

will not have anything that may upset the government. 

Therefore advertising is usually purchased to air during 

cooking, style and fashion, health, song competitions, and 

other entertainment shows.

Objective 5: Supporting Institutions

Azerbaijan Objective Score: 1.98

There are a rising number of press associations nominally 

representing the interests of media employees. However, 

none of them is in a position to protect and advance the 

interests of journalists, including negotiations for better 

work conditions or higher pay. There are no functioning 

trade unions in workplaces that would represent interests 

of individual journalists. Just as in many other sectors of 

economy, journalists can be fired without cause.

“Why not let newspapers flourish 
so that journalists can buy those 
apartments themselves? Many 
journalists have become completely 
loyal in order to ‘win’ those lucky 
apartments,” Alizade said, criticizing 
government subsidies to the 
private media. 



158 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Many media organizations register their employees 

as individual entrepreneurs in order not to pay health 

insurance and other social benefits. There are no regulations 

in place to ensure payment of social benefits to close 

this loophole. Journalists are expected to work overtime 

hours without additional pay. Some media organizations 

still have six-day work schedules despite the forty-hour 

work limit introduced by the parliament. Therefore, low 

payment and close to zero social benefits make it difficult 

to keep qualified staff in journalism for long. Many starting 

journalists regard their work as a transitional step in a career 

ladder to other fields. Female reporter Qanira Pashayeva, 

who became a pro-government parliamentarian with many 

benefits after a successful stint as a TV reporter, is seen as a 

symbol for many entry-level journalists. 

With so many security challenges and few social benefits, 

it gets harder to attract bright students to the profession. 

Many students at journalism departments at universities 

often are there because they failed to pass into their first or 

second choice programs.

The panelists agreed that NGOs were doing their best 

to attract public attention to the problems journalists 

face. When RFR/RL journalist Ismayilova was blackmailed 

or reporter Idrak Abbasov was beaten, the Institute for 

Reporter’s Safety and Security was there to help them more 

than anybody else. The Media Rights Institute was seen as a 

venue to alert local and international community to attacks 

on freedom of the media in a timely manner. Rights activists 

Arzu Abdullayeva, Saida Gojamanli, Novella Jafaroglu, 

and others served as watchdogs and reacted regularly to 

violations of freedom. 

The Media Council continued to lose its support among 

independent and pro-opposition print media due to its 

pro-government stance. The leadership of the Press Council 

changed the organizations charter to permit the chairman to 

stay in office for a 3rd term. Media expert Gulu Mammadov 

ridiculed the move, expressing regret that a body that was 

designed to protect the law, was breaching it itself. Many 

heads of news organizations spoke in favor of creating an 

alternative and independent press council.

University programs favor theoretical training over practical, 

on-the-job training. Baku State University and Baku Slavic 

University have in-house television and radio studios. 

ANS TV hosts the U.S.-Azerbaijan Journalism Academy 

jointly with the U.S. Embassy. This program provides 

three-month courses to broadcast journalists. AzTV also has 

its own program, the Television and Radio Academy, for 

its entry-level journalists. The Dutch School of Journalism 

offers several training courses yearly, mostly for print 

journalists. Each year a couple of Azeri students also took 

journalism classes at the Caucasus School of Journalism in 

Tbilisi, Georgia.

Radio plays only a small and declining role, especially after 

the authorities closed the local FM relays of the BBC, Voice 

of America and the Azeri service of RFE/RL, Radio Azadliq, at 

the end of 2008.

The distribution of newspapers is largely limited to Baku, 

and even in the capital it can be problematic. A small 

number of newspapers are also distributed in the large 

towns of Sumqayit and Ganja. There is very little distribution 

in rural areas. There is also a struggle to dominate the press 

distribution market, with the authorities removing the kiosks 

of the private firm Qasid in Baku and installing new kiosks. 

However, the new kiosks, which belong to the Baku city 

authorities, often sell old issues of newspapers, while fresh 

copies can be found at newsstands within metro stations. 

Street trade in newspapers is not reliable and has been 

clamped down on by the authorities several times. 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.

With so many security challenges 
and few social benefits, it gets 
harder to attract bright students 
to the profession. Many students 
in journalism departments at 
universities are there because they 
failed to pass into their first or second 
choice programs.



159AZERBAIJAN

Azerbaycan Printing House remains the most used printing 

facility due to its reasonable pricing for print as well as 

offices to rent. Despite a number of new private print 

companies, the once state-owned Azerbaycan remains 

the cheapest. 

Following critical media reports and public debates, the 

Ministry of Communications and Information Technologies 

lowered Internet tariffs. But Internet still remains 

expensive compared reighbors in the region. There are 

over 30 secondary Internet providers. Broadband is gaining 

momentum, but there are still dial-up connections in use, 

offering very poor quality Internet. Azerbaijan’s Internet 

access and digital broadcasting is expected to improve 

considerably with the country’s first telecommunications 

satellite launched into orbit in Feb 2013. 

List of Panel Participants

Zardusht Alizade, head of Dutch Journalism School, Baku 

Rauf Arifoglu, editor-in-chief, Yeni Musavat newspaper, 

Baku

Rasim Musabeyov, parliamentarian, Baku

Alasgar Mammadi, media lawyer, IREX, Baku

Tahir Mammadov, head, Public Relations Department, 

Public TV and Radio, Baku 

Farid Qahramanov, reporter, Turan news agency, Baku

Jahan Aliyeva, media expert, Baku

Aytekin Alkhasli, reporter, ANS TV and Radio, Gusar

Natig Jaffarli, blogger, Baku

Tarana Tarverdiyeva, media expert, Women’s Media Watch 

Azerbaijan, Baku

Ulvi Telmansoy, reporter, Alternativ TV, Ganja

Hebib Muntezir (Abdullayev), Internet activist, Berlin, 

Germany

Moderator & Author

Sevinj Osmanqizi, journalist and media analyst, Women 

Journalists Union, Baku

The Azerbaijan study was coordinated and conducted in 

partnership with Women’s Media Watch Azerbaijan. The 

panel discussion was held on December 9, 2012.


